Καζίνο και Πόκερ

Τζόγος και διαφήμιση

casino games

Η διαφήμιση τζόγου περιλαμβάνει κάθε προώθηση αυτού μέσα από τα καζίνο, τις λοταρίες, τις εταιρείες αθλητικού στοιχήματος ή από οποιοδήποτε άλλον οργανισμό που προσφέρει υπηρεσίες στοιχηματισμού. Συνήθως, οι διαφημίσεις πραγματοποιούνται σε όλα τα μέσα επικοινωνίας, όπως την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ορισμένες φορές οι διαφημίσεις αυτές περιλαμβάνουν και χορηγίες ή sponsorships, με σκοπό την προώθηση προσφορών ή την ενημέρωση για νέα παιχνίδια. Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε την διαφήμιση στην βιομηχανία του τζόγου και θα δούμε πως αυτή διεξάγεται μέσα στα νόμιμα πλαίσια ανά τον κόσμο. Επιπλέον, θα δούμε τι προβλέπει ο νέος κανονισμός στην χώρα μας για την οργάνωση και διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών μέσω διαδικτύου, με τον οποίο επηρεάζεται η εμπορική επικοινωνία των καζίνο και των σελίδων αθλητικού στοιχήματος στο διαδίκτυο.

Οι διαφημίσεις τζόγου και η προώθηση παιχνιδιών

Ως επί το πλείστον οι επενδυτές και οι διαχειριστές εταιρειών αθλητικού στοιχήματος σπονσοράρουν αθλητικές οργανώσεις που μεταδίδονται τηλεοπτικά, έχοντας έτσι το λογότυπο της εταιρείας στους δέκτες του κοινού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τέτοιων διαφημίσεων είναι οι σύντομες διαφημίσεις που περνάνε από τις οθόνες περιμετρικά του γηπέδου ή οι χορηγοί ομάδων που φέρουν το όνομα τους στις φανέλες κλπ. Παρόμοια διαφημιστικά μπορεί να πετύχετε και σε διοργανώσεις σνούκερ, πόκερ ή οποιουδήποτε άλλου παιχνιδιού που μεταδίδονται στην τηλεόραση και χορηγούνται από καζίνο ή σελίδες στοιχηματισμού. Ακόμα, πολλοί επαγγελματίες παίκτες σε διάφορα αθλήματα μπορεί να έχουν χορηγούς από τον κόσμο του τζόγου. Βέβαια, οι διαφημίσεις μπορεί να έχουν την τυπική μορφή διαφημίσεων στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο ή το ιντερνετ, υπό την έννοια ότι δεν χρειάζεται να είναι πάντα χορηγίες.

Οι διαφημίσεις στο ιντερνετ

Οι διαφημίσεις στο ιντερνετ μπορεί να είναι εμφανίζονται στις μηχανές αναζήτησης όπως το Google, σε διάφορες σελίδες ή blog, σε άρθρα σχετικά ή και όχι με τον τζόγο και σαν sponsored posts στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με συνηθέστερα το Facebook και το Instagram.

  1. Διαφημίσεις στα social media και sponsored posts

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα βρείτε πιο συχνά αναρτήσεις των ίδιων των εταιρειών ή καζίνο που προωθούνται στο διαδίκτυο, με σκοπό την αύξηση της κίνησης στην σελίδας τους, η οποία αρκετά συχνά μπορεί να μεταφραστεί σε επισκέπτες που επιλέγουν να τους ακολουθήσουν. Έτσι, προσελκύεται νέο κοινό το οποίο μπορεί εκείνη την ώρα ή στο μέλλον να μπει στην συγκεκριμένη σελίδα να παίξει ή να μεταβεί στο χερσαίο καζίνο που διαφημίζεται. Η διαφήμιση μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει ως στόχο την προσέλκυση νεότερων ηλικιακά ατόμων που χρησιμοποιούν περισσότερο τις εφαρμογές του διαδικτύου.

  1. Διαφημίσεις σε άρθρα και blogs

Αυτός ο τύπος διαφημίσεων στο ιντερνετ μοιάζει πολύ με τις κλασικές διαφημίσεις στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, από την άποψη ότι οι εταιρείες πληρώνουν τις σελίδες με σκοπό να χρησιμοποιούν αυτές τις διαφημίσεις τους, όπως ακριβώς, δηλαδή, πληρώνονται οι τηλεοπτικοί σταθμοί για να παίζουν διαφημίσεις κατά την διάρκεια του διαλείμματος. Αυτές οι διαφημίσεις αφορούν συνήθως συγκεκριμένα παιχνίδια όπως τα φρουτάκια ή οι ρουλέτες, ενώ κάποιες φορές έχουν καθαρά προωθητικό χαρακτήρα για μπόνους εγγραφής ή προσφορές. Βέβαια, στο ιντερνετ η πληρωμή γίνεται συνήθως με βάση τα κλικ που πραγματοποιούνται πάνω σε μια διαφήμιση, δηλαδή υπολογίζονται ανάλογα με την κίνηση που έχει κερδίσει ο διαφημιζόμενος από τους επισκέπτες της σελίδας στην οποία διαφημίζεται.

  1. Οι διαφημίσεις στην Google

Όσον αφορά τις διαφημίσεις της Google, αυτές περιλαμβάνουν τις διαφημίσεις που βλέπουμε όταν κάνουμε μια αναζήτηση στην μηχανή ή βλέπουμε ένα βίντεο στο YouTube. Ακόμα, σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται όλες οι διαφημίσεις σε συνεργαζόμενες σελίδες ή blogs που χρησιμοποιούν Google Ads κα. Βασική προϋπόθεση για να παίξει μια διαφήμιση τζόγου στην Google είναι η διαφημιζόμενη εταιρεία να έχει λάβει πιστοποιητικό από την ίδια την Google. Ταυτόχρονα, ισχύουν και άλλοι όροι και προϋποθέσεις, οι οποίοι αναφέρονται αναλυτικά στην πολιτική της εταιρείας, ενώ θα πρέπει να συμβαδίζουν και με τους κανονισμούς για τον τζόγο και τα παίγνια της χώρας.

Τι ισχύει στην χώρα μας

Ο τζόγος και τα παίγνια καθώς και η εμπορική επικοινωνία αυτών ρυθμίζεται από τον νόμο 108/2/6.6.2014 «Ρύθμιση θεμάτων εμπορικής επικοινωνίας τυχερών παιγνίων». Τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την έκδοση τροποποιητικού κανονισμού οι οποίες και ολοκληρώθηκαν κατά το πρώτο στάδιο τους τον Οκτώβριο του 2018. Αμέσως μετά, η ΕΕΕΠ έθεσε σε ηλεκτρονική δημόσια διαβούλευση το σχέδιο κανονισμού για την διοργάνωση και την διεξαγωγή τυχερών παιγνίων. Στο άρθρο 7 του συγκεκριμένου κανονισμού παρουσιάζεται και η γραμμή που θα ακολουθήσει ο νόμος ως προς την εμπορική επικοινωνία παιγνίων. Η ηλεκτρονική δημόσια διαβούλευση έληξε τέλος Γενάρη, και περιμένουμε την δημοσίευση του κανονισμού. Σε αυτόν ορίζονται τα εξής:

  • Οι διαχειριστές των ιστοσελίδων ή των online καζίνο πρέπει να ακολουθούν τον νόμο και τις διατάξεις, όπως αυτές ορίζονται από τις αποφάσεις της ΕΕΕΠ.
  • Απαγορεύεται η χρησιμοποίηση των προσωπικών στοιχείων που έχει δώσει ο παίκτης για την δημιουργία του λογαριασμού του για οποιονδήποτε λόγο. Αυτό σημαίνει πως αν δεν έχει συγκατάθεση ο παίκτης κατά την εγγραφή του σε μια σελίδα, αυτή δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία του για να του στείλει ενημερωτικό υλικό ή διαφημίσεις προϊόντων.
  • Οι παίκτες οι οποίοι έχουν αποκλειστεί από το καζίνο ή οι ανενεργοί χρήστες που δεν έχουν συνδεθεί στον λογαριασμό τους για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν θα λαμβάνουν κανένα ειδοποιητικό μέιλ με προσφορές, μπόνους ή διαφημίσεις νέων παιχνιδιών.
  • Η ΕΕΕΠ διατηρεί το δικαίωμα να διακόψει ανά πάσα ώρα και στιγμή την εμπορική επικοινωνία ενός κατόχου, όταν αυτή δεν συμμορφώνεται με τις διατάξεις και τον Κανονισμό της.
  • Οι διαχειριστές και οι κάτοχοι άδειας μπορούν να διαμορφώνουν όπως θέλουν τις διαφημίσεις, και την εμπορική επικοινωνία τους γενικότερα, στα socialmedia και στην σελίδα τους. Βασική προϋπόθεση είναι η θέση φίλτρων για να αποκλείεται η είσοδος και η προβολή του υλικού σε άτομα κάτω των 21 ετών, σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί το νόμιμο και υγιές παιχνίδι.

Στην δημόσια διαβούλευση της ΕΕΕΠ συμμετείχαν οι μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες διαδικτυακού τζόγου στην Ελλάδα, ενώ συνολικά στον νόμο κατατέθηκαν πάνω από 160 σχόλια-προτάσεις για την βελτίωση της διατύπωσης των άρθρων του. Κάτω από το άρθρο 7 της εμπορικής επικοινωνίας υπάρχουν τέσσερα σχόλια, τα οποία στην πλειονότητα τους αναφέρονται στην χρήση φίλτρων. Πράγματι, τα φίλτρα δεν μπορούν να αποτρέψουν με επιτυχία την είσοδο ενός ατόμου κάτω των 21 ετών σε μια σελίδα, ενώ θα πρέπει παρόμοιος κανονισμός να αφορά και τα social media ή τις εκάστοτε πλατφόρμες στις οποίες πραγματοποιούν εμπορική επικοινωνία οι εταιρείες. Αναμένεται να δούμε πως θα διαμορφωθεί ο κανονισμός, και ποιος θα είναι τελικά ο νόμος γύρω από την διαφήμιση και τον διαδικτυακό τζόγο.